Tagomon
Tarinat

Päätimme siksi listata kuusi kotisivutrendiä, jotka tulevat olemaan vahvasti esillä vuonna 2019

Kotisivut, verkkosivut, nettisivut - miten niitä nyt haluaakaan kutsua, voivat olla kerrassaan erinomaiset noudattamatta trendejä. Trendit ovat kuitenkin trendejä syystä. Ne ovat suuren massan mielestä toimivia, eli jollain tavalla kotisivujen hyvän käyttäjäkokemuksen myötävaikuttajia. 

1. Nopeus

Modernin maailman arkipäivässä kotisivujen nopeus on tärkeä osa miellyttävää käyttökokemusta. Ihmiset ovat kiireisiä, he syöttävät hakukoneeseen avainsanan, joka kuvastaa heidän mielestään parhaiten sitä, mitä he haluavat verkosta löytää. He painavat haluttua hakutulosta ja odottavat sivun latautumista. Jos latautuminen vie liian kauan, he palaavat takaisin hakutuloksiin etsimään tietoa seuraavasta vaihtoehdosta. Verkkosivuston nopeus on siis ratkaisevassa roolissa siinä, kuinka paljon aikaa käyttäjä sivustolla viettää. Suuret määrät dataa tekevät kotisivuista hitaat, ja tämä pitää ottaa huomioon sivuja suunnitellessa. Nettisivujen nopeus on lisäksi vaikuttava tekijä hakutuloksissa, sillä hakukonejätti Google on alkanut priorisoimaan sivuja, jotka latautuvat nopeasti.

2. Mobiiliystävällisyys

Internetiä käytetään yhä enenevissä määrin älypuhelimella. Google arvottaa mobiiliystävälliset kotisivut hakutuloksissaan korkeammalle kuin sivut, joita ei ole optimoitu mobiililaitteille sopiviksi. Tämän vuoksi kotisivujen täytyy olla mobiilioptimoidut. Mobiilioptimoinnissa on oleellista pitää mielessä asettelu ja ulkoasu. Kuvakkeiden pitää olla tarpeeksi suuria, jotta niiden painaminen peukalolla sujuu ongelmitta. Myös tekstin koko tulee olla tarpeeksi suurta, ettei sitä tarvitse zoomailla ja teksti on luettavaa. Käyttäjäkokemusta parantaa myös esimerkiksi se, että älypuhelimella soittaminen tai sähköpostin lähettäminen onnistuu yhdellä napin painalluksella. Mobiilissa ei tarvitse tuoda kaikkea tietoa esille, vaan sivuston palvelevuuden kannalta toissijaista sisältöä voidaan piilottaa tai sen paikkaa voidaan vaihtaa, jotta tärkeät ja halutut asiat saadaan paremmin esiin.

3. Vuorovaikutteisuus

Vuorovaikutteisuudella pyritään yllättämään kotisivun vierailija. Verkkosivujen vuorovaikutteisuudella tarkoitetaan sitä, että käyttäjän toiminta sivuilla aiheuttaa automaattisen vastareaktion. Tästä esimerkkinä toimii esimerkiksi pieni punainen ympyrä, joka ilmestyy Facebookin uutispainikkeen kohdalle saadessasi ilmoituksen. Kotisivujen vuorovaikutteisuus pitää yllä vierailijan mielenkiintoa ja saa käyttäjän pysymään sivuilla pidempään.

4. Chatbotit

Chatbotit ovat hyvä esimerkki yllä mainitusta vuorovaikutteisuudesta. Chatbotit ovat kehittyneet viime vuosien aikana tekoälyn ja koneoppimisen kehityksen mukana. Niitä on näkynyt kotisivuilla jo kauan, ja kehityksen mukana määrän odotetaan vain kasvavan. Verkkosivun omistajan näkökulmasta chatbotit tuottavat paljon dataa sivun vierailijoista.

Käyttäjän näkökulmasta nopean asiakaspalvelun saaminen lisääntyy. Teknologian kehitys on mahdollistanut sen, että chatbotit osaavat auttaa asiakasta monessa eri tilanteessa. Vuonna 2019 kehityksen odotetaan jatkuvan ja chatboteista tullaan näkemään yhä kehittyneempiä versioita erilaisilla verkkosivuilla.

5. Videot

Videoiden suosion syy on selkeä. Videot monipuolistavat sisältöä ja pitävät ihmiset otteessaan kuvia ja tekstejä tehokkaammin. Videot palvelevat hyvin liikenteessä olevia käyttäjiä. Ihminen liikkuu työpäivän aikana useita kertoja, jolloin videoiden katsominen on helpompaa kuin tekstin lukeminen. Videoiden suosio näkyy myös kotisivujen etusivuilla, sillä videotaustat ovat yksi vuoden 2019 kotisivutrendeistä. Videosisältö on tärkeää myös hakukonetuloksien kannalta. Google arvioi hakutuloksissaan videoita sisältävät kotisivut tavallisia sivuja korkeammalle.

6. Sivun lataus

Sivun lataus jaetaan kolmeen eri ryhmään:

  • Eager loading
  • Over-eager loading
  • Lazy loading

Eager loading
Kaikki sisältö ladataan kun sivustolle saavutaan. Tämä on yleisin lataustapa ja myös se hitain. Jos sivuilla käytetään paljon kuvia tai paljon esimerkiksi video upotuksia, tulisi sivun lataus suorittaa Over-eager tai lazy loadingilla.

Over-eager loading
Ladataan ennalta määritetty / haluttu näkymä, sekä tekstisisältö. Latauksen jälkeen ladataan sivuston muu sisältö. Tätä tapaa kannattaa suosia etenkin silloin kun sivustolla käytetään kolmannen osapuolen upotuksia tai sivuilla on paljon kuvia tai videoita. Esimerkiksi Facebook feed upotus ei tuo Googlen näkymästä mitään lisäarvoa, joten sen lataus voidaan suorittaa vasta kun aloitusnäkymä on ladattu.

Lazy loading
Lazy load on ollut trendinä jo parin vuoden ajan ja jatkaa kasvua edelleen. Lazy Load tarkoittaa sitä, että esimerkiksi kuvat, videot ja someseinät ladataan vasta siinä vaiheessa, kun sivustolla vieraileva kävijä saapuu toivotun sisältöalueen kohdalle. Tämä nopeuttaa sivuston lataamista, koska ensimmäisenä ladataan vain se sisältö, mikä on määritetty aloitusnäkymään. Kaikkea sisältöä ei tarvitse välttämättä ladata lainkaan, mikäli sivuston vierailija ei päädy valittuun kohteeseen sivustoa selatessaan.

96%

Asiakkaistamme ilmoitti olevansa tyytyväinen tai erittäin tyytyväinen toimittamaamme palveluumme

*Lähde Feedbackly asiakastyytyväisyys­kysely

600

Tagomolla on jo yli 600 kotisivuasiakasta

3h

Aika, jonka asiakkaamme keskimäärin käyttävät kotisivuprojektiimme

*Lähde Feedbackly asiakastyytyväisyys­kysely

Asiakkaidemme kokemuksia

Mika Sormunen

Muuttotalo

Lue kokemus »

Helena Sopen-Luoma

Unihome Oy

Lue kokemus »

Tagomon tarinoita

Harjoittelijana Tagomolla

Tiedätte varmasti sen tunteen, kun joku käskee sinua hyppäämään suoraan uima-altaan syvään päähän...

Lue lisää »