Kirjoittanut

Anton Huovila

Julkaistu

27.04.2023

ChatGPT – hyödyllinen virtuaaliassistentti vai paljon puhetta tyhjästä?

ChatGPT on potentiaalisesti tämän vuosikymmenen mullistavin, julkisesti saatavilla oleva teknologisen kehityksen ilmentymä – ainakin tekstintuotannollisen tekoälyn saralla. Mutta onko työkalusta tällaisenaan oikeasti hyötyä, vai onko se vain paljon puhetta tyhjästä?

Marraskuun 30. päivä, 2022. OpenAI:n pitkään kehittämä, ensimmäinen kaikille saatavilla oleva puhtaasti tekoälyyn pohjautuva virtuaalisassistentti näki päivänvalonsa. Kaksi kuukautta myöhemmin ChatGPT saavutti 100 miljoonan käyttäjän rajapyykin tehden siitä kaikkien aikojen nopeimmin kasvaneen verkkoalustan. Vertailun vuoksi muun muassa Instagram saavutti 100 miljoonan käyttäjän rajapyykin 2,5 vuodessa, ja TikTok noin 9 kuukaudessa (ironisesti edellä mainitut alustat toimivat katalyyttina ChatGPT:n suosiolle nopeasti jaettujen videoiden kautta).

Mistä tämä kaikki suosio sitten kumpuaa?

Virtuaaliassistenttina ChatGPT:lle ei ole yhtä ainoaa “oikeaa” käyttötarkoitusta, vaan koko alustan tarkoitus on helpottaa yksilön elämää kaikessa, missä virtuaalinen sparrailukumppani voi osoittautua hyödylliseksi. Kuten kaikessa sparrailussa, myös ChatGPT:n kanssa se, mitä itse saat alustasta irti, riippuu paljolti siitä, miten osaat ChatGPT:tä haastaa. Esimerkkinä vaikkapa muutaman ruokalajin menun suunnittelu perjantai-illaksi. Lähestymistapoja on kaksi erilaista (ja lähestymistavoilla viittaan kysymyksiin, joita ChatGPT:ltä kysyt).

Esimerkki A) “Suunnittele minulle kolmen ruokalajin illallinen”

Esimerkki B) “Suunnittele minulle kolmen ruokalajin illallinen. Teema: Italialainen ruoka. Ruokarajoitteet: Tomaatti. Minulla on pullo Chiantia, joten olisi tärkeää, että pääruoka sopii viinin kanssa hyvin yhteen. Suosittele minulle alkuruoan kanssa sopiva valkoviini. Jälkiruoka voi olla nestepainotteinen.”

Eli, mitä yksityiskohtaisemmin osaat kysymyksen esittää, sitä paremman vastauksen ChatGPT:ltä saat. Oli kyseessä sitten se perjantai-illan menun suunnittelu, oman henkilökohtaisen treeniohjelman rakentaminen – tai vaikkapa työelämään liittyvien tekstien tuottaminen. Jos haluat laadukkaan vastauksen, tulee kysymyksen olla mahdollisimman monipuolinen. 

Kuten muissakin keskusteluissa, myös ChatGPT:n kautta keskustellessa tekoäly osaa ottaa huomioon aikaisemmat kysymykset, eli on tärkeää osata kysyä tarkentavia jatkokysymyksiä ja täten ohjata tekoälyä oikeaan suuntaan, mikäli vastaus ei vielä ensimmäisellä kerralla miellytä. 

ChatGPT:n suosion syy on loppupeleissa hyvin yksinkertainen. Mieti tilannetta, jossa lähimpään ystäväpiiriisi kuuluisi jo klassikoksi muodostunut “kävelevä Google tai Wikipedia” - ystävä, jolta tiedät saavasi vastauksen kellon ympäri – aiheesta riippumatta. Tämä kiteyttää ChatGPT:n – apuri, joka on saatavilla 24/7.

ChatGPT:n historiaa

Markkinoinnin & MarTechin (markkinointiteknologioiden) parissa työskenteleville ihmisille tekstin tuottamiseen erikoistunut tekoäly ei ole mitenkään uusi keksintö, eikä ChatGPT varsinaisesti tuonut “mitään” uutta tähän kenttään. Työkaluja tähän liittyen on ollut olemassa jo koko 2020-luvun ajan. Se, mikä muuttui peruuttamattomasti, on lähinnä tietämys näistä työkaluista myös markkinointikuplan ulkopuolella. 

ChatGPT on käytännössä esimerkkijulkaisu loistavasta markkinoinnista. Tuotteen ei tarvitse olla kaikista paras saavuttaakseen markkinadominanssin, kunhan se on markkinoitu tarpeeksi hyvin, ja se onnistuu keräämään tarpeeksi laajan käyttäjäpohjan. Tällä hetkellä kun puhutaan tekoälystä, valtaosalle ensimmäinen ajatus on ChatGPT. 

Tosiasiassa ChatGPT on yksi Tekoälyn (AI) alaisen teknologian (Natural Language Processing, Luonnollisen kielen käsittely, NLP) ilmentymä. Ja jotta tämä ei menisi liian sekavaksi, NLP:tä on itseasiassa kehitetty jo toisesta maailmansodasta lähtien. Alkuperäinen käyttötarkoitus NLP:lle oli murtaa vastapuolella käytössä ollut koodikieli, ja tämän teknologian oppi-isänä voidaankin pitää Alan Turingia (leffasuositus – “The Imitation Game”). Muita NLP:n ilmentymiä ovat olleet muun muassa Google Translate, Grammarly tai vaikkapa Microsoft Word (oikeinkirjoituksen osalta). Uudesta teknologiasta ei siis missään mielessä ole kyse, vaan vanhan, olemassa olevan teknologian uudesta kehitysaskeleesta.

ChatGPT työelämässä

Paljon on käyty spekulatiivista keskustelua sen suhteen, tuleeko tekoäly korvaamaan muun muassa sisällöntuotannon parissa työskenteleviä ihmisiä jollakin aikajaksolla – tai muuttamaan sisällöntuotannossa työskentelevien ihmisten työnkuvaa? Keskustelu ei tietysti rajoitu pelkästään sisällöntuotantoon, vaan ajatus omasta korvaamattomuudesta on pirstaloitunut tekoälyn kehityksen myötä monialaisesti. Miksi maksaa yritykselle sisällöntuotannosta, tai jostain muusta palvelusta, jos tekoäly voi tuottaa palvelua veloituksetta? 

Noh, oikeastaan tässä kohtaa kannustankin kaikkia tätä blogikirjoitusta lukevia hyppäämään osoitteeseen https://chat.openai.com/ ja kokeilemaan, josko saat tekoälyn tuottamaan sinulle, ja toimialallesi oikeasti hyödyllisen teksti- tai muun kokonaisuuden, jota ostat palveluna – varsinkin suomen kielellä. Sen enempää kantaa ottamatta itse aiheeseen, uskon, että havainnot ovat pitkälti sitä luokkaa, että tekoälystä on tällä hetkellä parhaimmillaan loistavaksi sparrailukumppaniksi – mutta ulospäin tuotettua tuotosta sillä on haastavaa toteuttaa niin tunneälykkäästi ja ajankohtaisesti kuin ihmisen tuottamana.

Suomen kieli tulee laahaamaan kehityksen perässä varmasti vielä vuosia johtuen myös itse opetussisällön saatavuudesta suomen kielellä. Siinä missä englanniksi tai vaikkapa espanjaksi julkaistua tekstidataa on internetissä miljardeittain, suomen kielen osuus julkaistusta materiaalista on hyvin kapeaa. Tekoälyn pätevyys pohjautuukin pitkälti siihen materiaaliin, jolla tekoäly itsessään on koulutettu – ainakin siihen asti, kunnes koulutusta voi tehdä reaaliaikaisesta datasta.

Bonus: 5 nopeaa vinkkiä ChatGPT:n käyttöön

  1. Ole tarkka ja selkeä kysymysten asettelussa. Mitä paremmin tekoäly ymmärtää tarpeesi, sitä parempia ja tarkempia vastauksia saat.
  2. Käytä vaiheittaisia tai jatkuvia kysymyksiä: Pilko monimutkaisemmat kysymykset osiin. Näin tekoälyllä on parempi mahdollisuus käsitellä jokainen osa kysymyksestäsi ja vastaukset tulevat keskustelunomaisemmin.
  3. Anna kysymyksellesi asiayhteys. Kysyessäsi kysymystä tai käydessäsi keskustelua, anna tarvittava asiayhteys tai taustatiedot kysymykselle (blogikirjoituksen esimerkki 2). 
  4. Uudelleenmuotoile kysymys, mikäli et ole tyytyväinen ensimmäiseen saamaasi vastaukseen. Kehitä kysymystä sen pohjalta, missä tekoäly ajautui sivuraiteille.
  5. Kärsivällisyys ja sopeutuvuus. Tekoälypohjaiset kielimallit, kuten ChatGPT, oppivat ja kehittyvät jatkuvasti. Aina et välttämättä saa sitä täydellistä vastausta, tai sinua ei välttämättä aina täysin ymmärretä. Ole valmis kokeilemaan erilaisia taktiikoita tarvittavien tietojen eteen.

Jaa artikkeli


Yksi tärkeistä tavoitteistamme on tehdä markkinoinnista ja mainonnasta ymmärrettävää

Me avaamme sinulle digimaailman salat ja tavat markkinoida tuloksekkaasti.

Ota rohkeasti yhteyttä ja kysy lisää!

Pikayhteydenotto

Jätä yhteystietosi, soitamme sinulle ensi tilassa!

Soita Postia