Mainonnan tuki

Arkisin 9-15
Sähköposti: mainostuotanto@tagomo.fi
Puhelin: 010 339 4645

Digimainonnan sanasto Lataa maksuton Digimarkkinoinnin ostajan opas

Kirjoittanut

Mikael Lahtinen

Julkaistu

11.08.2025

Mainonnan ja analytiikan tunnusluvut

Mainonnan ja analytiikan tunnusluvut – kuten CTR, konversioprosentti ja ROAS – herättävät usein kysymyksen: “Onko tämä hyvä vai huono tulos?”

Mainonnan ja analytiikan tunnusluvut – kuten CTR, konversioprosentti ja ROAS – herättävät usein kysymyksen: “Onko tämä hyvä vai huono tulos?”
Tähän kysymykseen ei ole yhtä oikeaa vastausta, sillä luvut vaihtelevat suuresti toimialan, kilpailutilanteen, sesonkien, kohderyhmän ja jopa yksittäisen kampanjan tavoitteen mukaan.

Siksi on hyödyllistä käyttää benchmark-lukuja vain suuntaa-antavana kompassina, ei tiukkana sääntönä.
Ne auttavat arvioimaan, ollaanko oikealla tiellä ja missä kanavissa on suurin optimointipotentiaali.

Tässä artikkelissa esitetyt luvut perustuvat Suomen ja Pohjoismaiden markkinoihin sekä laajasti käytettyihin kansainvälisiin vertailuihin.

Google Ads

 
Mittari Haku Brändihaku Shopping / Pmax Display / Demand Gen
CTR (Klikkausprosentti) 4 - 10 % 15 - 35 % 0,6 - 2,0 % 0,3 - 0,8 %
Konversioprosentti (Verkkokauppa) 1,5 - 3,5 % 2 - 5 % 1,5 - 3,5 % 0,5 %
Konversioprosentti (Liidi) 2 - 10 % 10 - 20 % - 0,3 %
CPA (Liidi) Liidin arvo x 0,3 - 0,6      
ROAS (Mainostuotto) 300 - 800 % 500 - 1200 % 300 - 800 % 150 - 400 %
Impressioprosentti 25 - 70 % > 70%    


Meta Ads

 

Mittari Uusasiakashankinta Uudelleenmarkkinointi
CTR (Klikkausprosentti) 0,8 - 1,8 % 1,5 - 3 %
CPM (Tuhannen näyttökerran hinta) 4 - 12 € 6 - 15 €
CPC (klikkihinta) 0,2 - 1,5 € 0,15 - 1 €
Konversioprosentti 2 - 8 % 5 - 12 %
Näyttötiheys 2,5 - 5,5 3 - 8

 

Benchmarkit ovat hyödyllinen työkalu, mutta niiden arvo mitataan vasta, kun ne yhdistetään omaan dataan ja liiketoiminnan tavoitteisiin. On tärkeää ymmärtää, että yksittäiset luvut eivät kerro koko totuutta – tuloksia pitää tarkastella kokonaisuutena, huomioiden mainonnan strategia, kohderyhmän käyttäytyminen ja markkinatilanne. Paras tulos syntyy, kun benchmarkit toimivat suunnan näyttäjänä, mutta päätöksiä ohjaa jatkuva testaaminen, oppiminen ja optimointi.

Jaa artikkeli


Yksi tärkeistä tavoitteistamme on tehdä markkinoinnista ja mainonnasta ymmärrettävää

Me avaamme sinulle digimaailman salat ja tavat markkinoida tuloksekkaasti.

Ota rohkeasti yhteyttä ja kysy lisää!

Soita Postia